forest, path, sunset-166733.jpg

Ketä tai mitä sinä palvelet?

Onnellisuutta on tutkittu paljon. Yksi merkittävä tekijä, joka tekee ihmisen onnelliseksi, on se, että hän tuntee kuuluvansa johonkin, on osa jotain merkityksellistä. Hän tuntee palvelevansa jotain suurempaa.


Monissa työyhteisöissä tämä on unohdettu. Ihminen on ”koneiston” osa, jonka tehtävä on hoitaa työnsä ja tehdä sovitut tulokset. Mutta on kokonaan unohdettu se, että irrallinen koneen osa ei toimi. Jokaisen koneen osan tulee olla kytköksissä toiseen. Ja kone toimii vasta kun kaikki osat ovat paikoillaan ja jokin voima saa koneen pyörimään.


Se voima voi tulla ulkoapäin. Mutta se voi myös tulla sisältäpäin, meistä itsestä. Jos voima tulee ulkoapäin, se voima voi olla vaikkapa raha. Teemme työtä, jotta saisimme palkkaa, jolla ostamme ruokaa ja katon päämme päälle. Entäpä, jos emme tarvitse rahaa? Tai saamme rahaa, jostain kivemmasta, tärkeämmästä? Silloin vaihdamme työpaikkaa.


Jokainen meistä haluaa tehdä merkityksellistä työtä. Jokainen meistä haluaa olla merkityksellinen. Siksi jokainen työ pitää tehdä merkitykselliseksi. Jokaisen ihmisen pitää ymmärtää oma roolinsa kokonaisuudessa. Oma merkitys. Mutta myös se, että ilman oman roolin tekemistä kone ei toimi, ei ainakaan parhaalla mahdollisella tavalla.


Mitä paremmin ymmärrämme kokonaisuuden ja oman roolin siinä, sitä paremmin pystymme siis auttamaan kehittämisessä. Keksimään tapoja tehdä työ paremmin, laadukkaammin ja viisaammin.


Tärkeää ei ole vain kokonaisuuden ymmärtäminen, mutta myös sen suuremman kokonaisuuden, miksi tämä yhteisö ja yritys on olemassa. Mihin se pyrkii, mitä se haluaa saavuttaa. Se luo työlle merkityksen.


Kun se merkitys on linjassa jokaisen oman sielun kanssa, on helppo sitoutua työhön, sen tuloksiin ja sen jatkuvaan kehittämiseen. Miten työ voidaan tehdä paremmin? Miten voimme paremmin saavuttaa tavoitteet, joita yritys on asettanut.


Elämme aikaa, jossa maailma muuttuu jatkuvasti. Yllättäviä tilanteita ja tapahtumia ei voi ennakoida. On yrityksen kyvykkyyttä osata reagoida nopeasti ja joustavasti yllätyksiin. Siihen tarvitaan yrityksen jokaisen työntekijän valmiutta reagoida, toimia ja tarpeen mukaan myös kehittyä tilanteen mukaan.


Tämä voi olla monelle pelottavaa. Muutos ON pelottavaa. Varsinkin jatkuva muutos kuluttaa ihmisiä. Jos oma yhteys sisimpään ja omaan merkitykseen ei ole kunnossa. Siksi kaikki lähtee yhteydestä omaan voimaan, omaan sisimpään. Vahvistamalla sitä yhteyttä kaikki voittavat. Sekä yritys että työntekijä.